Wednesday, August 12, 2009

Bencana Demi Bencana Melanda...


Assalamualaikum wrm wbt my dear readers,

Semoga antum berada di dalam kemanisan iman dan amal...InshaAllah this week I would like to enlighten you with a series of question...

Cuba jeling sikit ke tajuk post hari ni.. Bencana Demi Bencana Melanda...

Swine flu, sars, chikungunya, landslide, flood, typhoon and etc. What do you think? Another disease? Just a normal landslide? Another natural disaster? Coincidence?

I don’t think so!!!

As I was watching the news, tiba2 berita memaparkan beberapa kes bencana alam dan wabak yang sedang melanda..imagine all the above are happening all around the world...sekali lagi saya bertanya...adakah ini kebetulan? Atau bencana alam yang tunggu masa, giliran dan arahan dari Allah untuk melanda dunia?

Sesungguhnya ini semua adalah peringatan yang Allah turunkan buat kita yang tidak sedar-sedar ini. Lihatlah! Fikirkanlah! Betapa Allah sayangi kita semua...Allah swt bagi kita Al Quran to help us lead our life the Islamic way, Allah tidak bosan menurunkan peringatan kepada kita agar bertaubat...kembali ke pangkal jalan...menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim...natijahnya supaya kita sedar dan bersedia menghadapi segala kemungkinan yang ada..

Ribut taufan di Taiwan, tanah runtuh di China, gempa bumi di Jepun dan swine flu di seluruh dunia. Innalillah hi wa inna ilaihi rojiuun! Astaghfirullah hal ‘azim! Subhanallah! Allah Maha Besar lagi Maha Mengetahui.

Sesungguhnya manusia ini golongan yang tidak pernah bersyukur. Tidak pernah menghargai masa dan kehidupan yang Allah berikan dengan sebaik mungkin...sesungguhnya nikmat yang Allah berikan kepada kita ni sementara sahaja...ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara. Apa 5 perkara sebelum 5 perkara tu?

· Muda sebelum Tua
· Sihat sebelum Sakit
· Lapang sebelum Sempit
· Kaya sebelum Miskin
· Hidup sebelum Mati


Ada hadis and even song created after this hadith as a daily reminder...hmmm..masalahnya kita ni, sangat lah ignorant...tidak kisah atau tidak mahu mengambil tahu...lagu-lagu nasyid atau hadis dijadikan sekadar irama untuk menyedapkan telinga dan menggoyangkan tubuh...bukannya digunakan untuk mengambil iktibar atau sebagai peringatan!

This particular hadith can conclude the whole topic. Kita disuruh hargai dan ambil kesempatan menggunakan nikmat yang Allah berikan kepada kita sementara masih ada...tetapi mengapa kita tidak menghargainya? Bila segala nikmat ditarik...di saat dan ketika itulah kita baru terkial-kial menangisi kehilangan nikmat yang diberi. Di saat-saat swine flu berleluasa barulah kita mengingati Allah..solat hajat merata-rata, pencegahan di sana sini. Mengapa sebelum ini tidak begitu? Sampai bila kita hendak begini? Sampai bila baru kita hendak sedar akan jumlah kemungkaran dan maksiat yang berlaku di dunia ini? Kita tidak berlaku adil kepada Allah swt. Bila Allah timpakan musibah..’auzubillah hi min zalik...kita pulak yang persoalkan keadilan dan takdir Ilahi! Where’s the justice in that? Sementara Allah pula sangat menyayangi kita..buat tawaran lagi di dalam Al-Quran. Apa tawarannya?

Jom kita buka Quran dan semak bersama-sama firman Allah di dalam surah
As-Saf:10-12

10. O You who believe! Shall I guide you to a commerce that will save you from a painful torment.


11. That you believe in Allâh and His Messenger (Muhammad
SAW), and that you strive hard and fight in the Cause of Allâh with your wealth and your lives, that will be better for you, if you but know!

12. (If you do so) He will forgive you your sins, and admit you into Gardens under which rivers flow, and pleasant dwelling in Gardens of 'Adn ­ Eternity ['Adn (Edn) Paradise], that is indeed the great success.


Why are we ignoring these testaments? Why are we not taking advantage to earn Al-Jannah? Why? Why? Why?

Saya menulis ini sebagai peringatan buat para pembaca dan diri yang kerdil ini. Semoga kita dapat mengambil kesempatan yang ada untuk fikir-fikirkan dan bermuhasabah kembali tentang apa yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan kita...

Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment